Wózki widłowe zasilane gazem ziemnym CNG

cartoon_forkliftCzym różni się gaz ziemny CNG od gazu płynnego LPG, który jest najczęściej wykorzystywanym paliwem wśród operatorów wózków jezdniowych podnośnikowych z napędem spalinowym? O gazie LPG pisaliśmy już wcześniej:


http://kariera-operatora.blogspot.com/2015/12/wozki-widowe-zastosowanie-gazu-lpg.html
. Zapraszamy do zapoznania się z poprzednim artykułem. Dziś postanowiliśmy przygotować coś nowego – coś na temat zastosowania drugiego, alternatywnego rodzaju gazu, gazu ziemnego CNG w wózkach widłowych. Czy jest to dobre rozwiązanie? Przyjrzymy się wszystkim kwestiom z tym gazem związanym i wystawmy naszą, instruktorską opinię.

Gaz ziemny to zdecydowanie najtańsze dzisiaj paliwo na rynku, w dodatku zbierające coraz więcej pozytywnych opinii ze strony ekologów. W obecnych czasach należy wzmagać dbałość o środowisko naturalne i dlatego CNG wydaje się dobrym rozwiązaniem również dla wózków widłowych. Naukowcy twierdzą, że zasoby gazu ziemnego są niewyczerpalne. W Polsce, co dla nas jest szczególnie ważne, jest tańszy od beznyny prawie o trzy razy i powszechnie dostępny w sieci domowej i przemysłowej – doskonale zdajemy sobie z tego sprawę, ponieważ korzystamy z niego praktycznie codziennie i wszędzie. Jest to więc najbardziej ekologiczne rozwiązanie również dla operatorów wózków jezdniowych podnośnikowych. Taką opcję stosuje się na przemian z gazem płynnym LPG w firmie Centrum Szkoleń:
http://1wjo.pl

Plusy gazu ziemnego CNG dla wózków widłowych

wozek11

  • W procesie spalania, jak donoszą naukowcy, nie ma emisji żadnych cząstek stałych ani związków siarki, a produktami spalania są dwutlenek węgla i para wodna.
  • Podobnie jak propan-butan nie jest trujący, jednak duże jego stężenie w powietrzu powoduje duszenie się.

  • Do gazu dodawane są substancje zapachowe, pozwalające szybko wykryć nieszczelności w instalacji.

  • Gaz jest lżejszy od powietrza – łatwo jest więc pozbyć się go z pomieszczenia poprzez wentylację hal.

  • W 100-litrowym zbiorniku (butli) mieści się gaz o wartości emnergetycznej równej 24 litrom benzyny.

Jak prawidłowo znakować butlę z gazem CNG w wózkach jezdniowych podnośnikowych?

Butla powinna być opatrzona trwale zamocowaną tabliczką zawierającą następujące elementy:

  • nazwa, adres lub znak wytwórcy,

  • numer fabryczny lub serii,

  • pojemność w litrach,

  • rodzaj gazu,

  • ciśnienie robocze i próbne (np. 200 bar i 300 bar),

  • waga tara,

  • oznaczenie gwintu,

  • norma, wg której butla została wykonana,

  • informacja, czy została poddana obróbce termicznej,

  • cechy dotyczące badania.

Co ważne, termin badania butli przypada co 10 lat.

Jeśli podczas kursów na wózki widłowe chciałbyś również zgłębić swoją wiedzę z zakresu butli LPG i CNG, to zapraszamy na szkolenia:
http://www.centrumszkolen.net/kursy-na-wozki-widlowe/